Sistem de telemedicină testat la Spitalul Județean de Urgență

by Cristina Mihaila

În premieră pentru Cluj-Napoca, la Spitalul Județean de Urgență s-a lansat un sistem de tele-asistență medicală, implementat în parteneriat cu Clusterul Cluj IT și Compania Spectator din Olanda. Telemedicina presupune consultații oferite la distanță, prin mijloace audio-video, dar și cu ajutorul unor biosenzori cu rol de monitorizare la distanță a undor indicatori medicali precum tensiunea arterială, puls, concentrația de oxigen din sânge, glicemie etc.

În această fază de pilotare, două stații centrale de monitorizare au fost instalate în UPU și în cadrul Secției Clinice Diabet Zaharat, Nutriție și Boli Metabolice. De asemenea, au fost incluse în proiect două cămine pentru vârstnici – Casa Cristiana din Sălicea și Căminul Golden Age din  Florești. Astfel, prin intermediul platformei instalate în UPU, persoanele internate în cele două cămine au acum posibilitatea de a discuta direct cu un medic care poate oferi indicații terapeutice, având la dispoziție datele biomedicale ale pacientului, încărcate automat pe platformă, cu ajutorul unor biosenzori. Platforma instalată în Secția Clinică Diabet Zaharat, Nutriție și Boli Metabolice înregistrează măsurătorile pacienților diabetici care își monitorizează constant tensiunea arterială și glicemia, și permite, dacă este cazul, ca pacientul să interacționeze de la distanță cu medicul curant.

„Pregătim terenul pentru adopția, în România, a soluțiilor de telemedicină”

„În primul rând, pentru toate categoriile de potențiali pacienți (vârstnicii instituționalizați fiind o categorie aparte), iar, în viitor, și pentru persoanele preocupate de a-și monitoriza continuu parametrii de sănătate, proiectul înseamnă, un confort sporit, deoarece nu trebuie să se deplaseze la medic, chiar și pentru o problemă nesemnificativă. În același timp, sistemul crește accesibilitatea la servicii medicale și opinii de specialitate. Pentru spital, implementarea sistemului ar aduce costuri mai mici de spitalizare, degrevarea serviciului de urgență și alocarea resurselor pentru cazurile critice. Ne dorim, în urma proiectului pilot, să pregătim terenul pentru adopția în România a soluțiilor de telemedicină”, a declarat Dr. Adela Golea, directorul medical al Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.

Pentru cele două cămine implicate în momentul de față, implementarea proiectului oferă un confort sporit vârstnicilor: „Ne dorim ca prin intermediul serviciului de tele-asistență medicală să oferim un plus de confort rezidenților noștri și nu numai. Evitarea deplasării rezidenților cu patologii cronice diverse, de la căminul din Sălicea la UPU în Cluj, preîntâmpină deteriorarea ulterioară a stării lor de sănătate. Facilităm, prin această platformă, examinarea de la distanță a stării de sănătate a rezidenților și obținerea de recomandări de la medici specialiști. Se intervine benefic și eficient în cazuri pentru rezolvarea cărora, în alte condiții, ar trebui să mobilizăm mult mai multe resurse”, a precizat Herta-Mirela Achim, directorul Casei Cristiana.  

Prof. Dr. Stelian Brad, președintele Cluj IT Cluster a subliniat: „România trebuie să adopte tehnologiile moderne pentru susținerea actului medical și creșterea calității serviciilor de sănătate către populație, mai ales pentru persoanele care sunt într-o situație mai complicată în ceea ce privește mobilitatea și accesul facil la servicii medicale de calitate. Soluțiile de telemedicină vin în întâmpinarea acestui deziderat, iar Cluj IT aplaudă deschiderea Spitalului Clinic Județean de Urgență din Cluj-Napoca de a adopta aceste tehnologii. Facem un apel deschis, pe această cale, înspre factorii centrali și locali de decizie politică de a susține scalarea acestui tip de facilitate la nivel regional și național.”

După evaluarea rezultatelor proiectului-pilot, soluția de telemedicină se va putea extinde și în alte locații, pentru a acoperi o paletă mai largă de specialități medicale care oferă consultații.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza