Sfaturile directorului ANPC, la începutul perioadei reducerilor de iarnă: „Consumatorii să se informeze şi să fie extrem de vigilenţi”

by admin

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Paul Anghel, a vorbit despre perioada reducerilor de iarnă și a venit cu câteva sfaturi pentru consumatori. Într-o postare pe rețelele de socializare, el i-a sfătuit pe consumatori să fie extrem de vigilenți, să se informeze asupra produselor pe care doresc să le cumpere și să verifice bine prețurile înainte de a face o achiziție.

„Au trecut sărbătorile și începe perioada reducerilor de iarna. Vă sfătuiesc să fiți foarte atenți la prețuri! Reducerile mari de preț, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze, să fie extrem de vigilenți și să acorde maximă atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri. De asemenea recomand verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează  prețuri comparative pentru același produs. În cazul în care aceștia consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomand să ne semnaleze orice abatere și îi asigur că ANPC le va acorda tot sprijinul”, a afirmat Paul Anghel.

Directorul ANPC a explicat că vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice operator economic care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice.

„Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada reducerilor citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dumneavoastră”, a mai scris Paul Anghel.

Oficialul ANPC le dă și câteva sfaturi celor care vor să profite de reducerile din această perioadă.

„Cumpărăturile din perioada reducerilor pot fi făcute în siguranță dacă:

– Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat;

– Citiți cu  atenție caracteristicile produsului;

– Verificați dacă produsul corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.;

– Verificați stocul existent (pentru comerțul on-line);

– Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare etc.

– În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul”, a mai transmis directorul ANPC.

Paul Anghel s-a referit și la cei care doresc să facă cumpărături de pe Internet.

„Pentru cumpărăturile online:

• Verificați stocul existent;

• Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);

• Verificați dacă prețul include și costul de livrare. Operatorul economic este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:

  • Datele de identificare (denumirea, adresa poștala și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
  • Caracteristicile esențiale ale produsului;
  • Prețul cu toate taxele incluse;
  • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • Modalitățile de plată și de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
  • Durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
  • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

Consumatorul poate contacta operatorul economic prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului

Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără să invoce vreun motiv.

Operatorul economic rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care operatorul economic nu a furnizat pe supor”, a mai scris directorul ANPC.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza