Două companii din Cluj lucrează la dezvoltarea unei aplicații care să permită pre-testarea voluntară a persoanelor care prezintă simptome de COVID-19, gripă sau răceală. Aplicația a primit deja acceptul Guvernului, care speră altfel să reducă presiunea pe sistemul medical.
„Va anunț cu bucurie că ideea a ajuns la guvernanți și joi s-a luat decizia de începere a acestui proiect pilot, cu sprijinul Departamentului pentru Situații de Urgență și al Ministerului Sănătății. Au fost desemnați parteneri în acest proiect Institutul Național de Boli Infecțioase Prof. Dr. Matei Balș, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase și Tropicale Dr. Victor Babeș, Spitalele de boli infecțioase Craiova, Timișoara, Cluj, Iași și Constanța”, a scris pe rețelele de socializare Dan Chiuzbăian, reprezentantul uneia dintre companii.
Aplicația va permite, printre altele, stocarea rezultatelor testelor clinice, estimări statistice ori monitorizarea suspecților de COVID-19.
„Aplicația Covid MONITOR la care lucrăm deja va avea următoarele facilități:
- Stocarea datelor din triajul spitalelor de infecțioase și a rezultatelor testelor clinice, putând fi utilizată gratuit de orice spital din România
- Estimarea statistică unui diagnostic bazat pe simptomele introduse de personalul medical din triaj sau online de utilizatorii de acasă
- Monitorizarea automată a suspecților de COVID-19, dacă aceștia optează voluntar să-și introducă periodic simptomele în aplicație, rămânând în cazurile ușoare la domiciliu
- Rapoarte statistice pentru medici și autorități”, a explicat Dan Chiuzbăian.
Cele două companii vor lucra pro-bono, dar persoanele fizice sau juridice care doresc să sprijine proiectul o pot face prin intermediul donațiilor. Dan Chiuzbăian a transmis și de ce au nevoie specialiștii pentru a putea realiza aplicația:
„A. Date anonimizate cu simptome și diagnosticul medical confirmat pentru ele;
B. Constituirea unui grup de medici care fac deja triaj al suspecților de Gripă/ Răceală / Covid dispuși să încarce minim 10-15 diagnostice/zi/ spital că date pentru antrenarea algoritmului de inteligență artificială;
C. Dacă medicii sunt indisponibili, avem nevoie de voluntari care să încarce online (de acasă) în sistem datele, astfel încât algoritmul de Inteligență Artificială să aibă permanent date noi pentru a se autoperfecționă;
D. Specialiști în Inteligență Artificială care să ajute cu idei și muncă voluntară la implementarea și testarea în paralel a mai multor algoritmi, pentru a evalua repede cel mai performant algoritm utilizabil în rezolvarea problemei;
E. SĂ TRANSMITEȚI informația către medicii pe care-i cunoașteți în spitalele de boli infecțioase sau desemnate în tratarea COVID-19, vorbindu-le despre proiect. Datele lor sunt vitale pentru antrenamentului sistemului informatic. Fără să colectăm urgent aceste date într-un sistem unic, nu vom învață destul de repede cum să luptăm eficient cu acest virus”, a explicat reprezentantul companiei.
Cei care doresc să se implice voluntar în acest proiect, trebuie să trimită un e-mail la contact@vikiknows.com cu expertiza lor, contul LinkedIn și datele de contact.
„Noi credem că tehnologia propusă poate ajuta la mai bună gestionare și utilizare a resurselor limitate pe care le avem. Un algoritm bine setat va putea să facă diferența în câteva secunde între simptomele de răceală, gripă sau COVID19, procesand online zeci de mii de pretestari (triaj) în fiecare zi, până la sfârșitul pandemiei, fără să obosească, fără să se îmbolnăvească, fără să pună în pericol resursă medicală umană.
Fiecare pacient care este mai bine informat și rămâne în siguranță acasă, înseamnă mai multe resurse disponibile pentru cei care au cu adevărat nevoie de ele în spital”, a încheiat Dan Chiuzbăian.