Cum îți începi propria afacere: cu o idee, o bicicletă și o cafea bună. Povestea ”căpitanului” care îți energizează diminețile

by Cristina Mihaila

O cafea to go, de pe bicicletă…

O idee nu tocmai nouă, dar ajunsă la urechile omului potrivit, a dat naștere unui concept super cunoscut acum în Cluj: Captain Bean. Vi-l amintiți probabil pe tânărul cu beretă army style, care până nu demult își parcase bicicleta în față la Central și vindea una dintre cele mai bune cafele din oraș. Nu i-a trebuit mult timp pentru a atrage curioșii și pentru a-și fideliza apoi clientela cu cafeaua sa proaspătă, așa încât a fost nevoit să se gândească la soluții ceva mai… confortabile pentru a-și extinde afacerea.

Dar să o luăm de la început! Bogdan Pandea este un tânăr din Câmpia Turzii, care prin 2012 făcea un training pentru tineri antreprenori și era în căutarea unor proiecte care să convingă că merită finanțare. Nu i-a venit vreo idee peste noapte, dar a studiat bine piața, s-a informat și a găsit o rețetă nouă pentru Cluj, la acel moment.

„Prin anul 2012 am citit într-un ziar că cineva a mai făcut așa ceva, iar apoi am prezentat ideea în fața juriului sperând că nu o să știe că e copiată. Lucrurile care m-au făcut să mă țin de idee au fost calculele din spate, pentru că am avut și curajul să intru în detalii să văd de unde trebuie achiziționată cafeaua și alte lucruri. Juriului i s-a părut o idee super faină și a văzut posibilitatea deschiderii pe viitor unui număr foarte mare de astfel de locații. Din momentul în care am prezentat ideea, până ce am vândut prima cafea de pe bicicletă, a durat un an și șapte luni, timp în care a trebuit să înțeleg business-ul”, declară antreprenorul Captain Bean, Bogdan Pandea.

Vânzarea cafelei de pe Coffee Bike a fost un experiment cu avantaje și dezavantaje. Vremea a fost primul factor care l-a determinat pe Bogdan să se gândească la o soluție mai durabilă. Apoi, apărea nevoia amortizării investiției. ”Am continuat cu Captain Bean pe bicicletă până când mi-am dat seama că nu ne mai poate ajuta din punct de vedere logistic și operațional. Afară era foarte frig, mai ales iarna. O dată, de două mai merge, dar atât. Treptat, am dus conceptul de la bicicletă, la chioșc, la standuri în clădiri de birouri. Lumea ne cerea să tot deschidem astfel de standuri. Este o investiție relativ micuță, dar care merită. Așa a crescut totul, organic”, povestește el.

De ce Captain Bean?

„ Am făcut eforturi de brainstorming cu prietenii, i-am scos la o bere, la un ceai, unde le-am spus că asta e ideea și i-am întrebat ce nume să-i dau. Acest nume mă reprezintă, tatăl meu a fost în armată, iar din această cauză sunt foarte legat de conceptul armatei în sine. Este vorba de un personaj, de cel care se trezește de dimineață și face cafea oamenilor. Noi îi sărbătorim pe cei care se trezesc de dimineață. Numele l-am trimis unui prieten din America alături de care am lucrat în cadrul programului Work&Travel. Mi-a trimis apoi logo-ul și, spre surprinderea mea, Captain Bean chiar semăna cu tatăl meu, cu mustață, cu beretă, cu tot”, mărturisește tânărul antreprenor.

Când este aniversarea lor, dau cafea gratis, iar uneori strâng banii și îi oferă spre donație în scopuri educaționale.

„Am avut visul să angajez tineri pe care să-i învăț cum îmi conduc afacerea, iar ulterior să se poată descurca singuri dacă își doresc o franciză. Asta înseamnă un proces de transformare, adică stau cu persoana respectivă să o învăț toate lucrurile de care are nevoie pentru a se descurca singură. De la materiale educaționale, până la modul cum să prepari cafeaua și să discuți cu oamenii. Am făcut primul stand să învăț bussiness-ul, al doilea ca să văd cum merge, al treilea să văd cum e să gestionez afacerea. Am făcut toate aceste lucruri ca să înțeleg un sistem pentru a-l putea da mai departe cuiva care nu are o idee, dar are spiritul acesta antreprenorial”.

Succesul a fost asigurat din start de gustul cafelei. Reacția unui italian ”băi, cafeaua asta e exact ca în Italia”, spune totul.

„Ocazional schimbăm o origine a cafelei pentru a aduce prospețime. Nu vrem să plictisim gusturile oamenilor. Nu ne-am limitat doar la cafea, la Captain Bean puteți găsi și ceva pe lângă cafea pentru cei care n-au avut timp să-și servească micul dejun. De la batoane personalizate, la un croissant, cookie-uri, fresh-uri, băuturi îmbuteliate, smoothie-uri, dar și un vibe bun. Eu sunt mereu aici, dornic de a sta la discuții cu orice client. Testăm încontinuu produse pentru a avea mereu ceva nou”, spune Bogdan.

Pe viitor își dorește să ajungă la un număr și mai mare de standuri deschise, atât personale, cât și prin franciză. Nerăbdarea de a face delegații și în străinătate îi surâde: „În acest moment avem opt locații în Cluj, dar lucrăm la încă trei. Una dintre ele va fi sigur prin franciză. E vorba despre niște tineri care au ales conceptul Captain Bean să fie primul lor pas în bussiness. Standul de cafea este optimizat pentru o persoană, pe un spațiu mic din care poți să-ți scoți banii investiți rapid. Pe viitor aș vrea să văd fericirea oamenilor care au avut încredere în mine și în conceptul dezvoltat de echipa mea, să investească în el pentru a-și deschide propria cafenea. Pentru asta trag în perioada asta, să văd cât mai multe locații și antreprenori fericiți. Aștept cu nerăbdare să fac delegații și afară”, încheie Bogdan.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza