Asociația Pro Infrastructură despre metroul din Cluj: „Ne îngrijorează capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică”

by admin

Primăria Cluj-Napoca și reprezentanții firmei care a câștigat licitație au semnat astăzi contractul pentru realizarea metroului din municipiu. La ceremonie a participat și premierul Nicolae Ciucă și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au analizat proiectul metroului clujean, iar concluziile lor nu sunt deloc încurajatoare.

„Contractul de ~9,06 miliarde lei sau 1,83 miliarde euro este pentru întreg proiectul de 19 stații, dar pornim la drum cu Faza 1 care înseamnă doar structura de rezistență a depoului Sopor și a primelor 9 stații începând de acolo până în zona Calvaria din cartierul Mănăștur. Explicit fără mega-comuna Florești care e amânată în Faza 2.

Ca să fim clari de la început: nu se va circula din 2026. PNRR asigură primele 300 milioane de euro (deci doar ~16% din valoarea totală) și impune ca până în toamna lui 2026 să fie construită structura celor 9 stații și a galeriilor subterane aferente.

Este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minim 3 ani, în cel mai roz scenariu. Vreo 4, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție.

Un risc major este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. Sloganul bucureștean “în 3 ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou” (în realitate au fost vreo 10) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor”, au scris cei de la API pe rețelele de socializare.

Reprezentanții asociației pun sub semnul întrebării atât capacitatea primăriei clujene de a gestiona un proiect de o asemenea anvergură, cât și capacitatea constructorului de a duce proiectul la bun sfârșit.

„Din păcate ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile.

Mai mult, și Gülermak trebuie să-și demonstreze capacitatea. Marii constructori turci nu au rupt gura târgului în România pe investițiile majore de infrastructură de transport, ba dimpotrivă. În mai multe piețe din UE au mari probleme de adaptare la prețurile, birocrația, legislația și chiar cultura din Europa, mult diferite față de cele din Turcia.

Le dorim succes actorilor implicați. Iar clujenilor răbdare și nervi tari”, au mai transmis reprezentanții API.

Te-ar putea interesa si

2 comentarii

Asociația Pro Infrastructură despre metroul din Cluj: „Ne îngrijorează capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică” – Revista Presei 25/05/2023 - 16:33

[…] post Asociația Pro Infrastructură despre metroul din Cluj: „Ne îngrijorează capacitatea primăriei … appeared first on Stiri de Cluj – Servus […]

Raspunde

Comenteaza