Undă verde pentru cărțile de identitate electronice. Legea a fost adoptată de Parlament

by admin

Introducerea cărților de identitate electronice a primit undă verde din partea Parlamentului. Camera Deputaților a adoptat, în calitatea de for decizional, proiectul de lege care prevede posibilitatea eliberării cărților de identitate prevăzute cu CIP. Acestea vor ține locul cardului de sănătate și va putea fi folosite și la autentificarea în sistemele informatice ale instituțiilor statului. Cei care doresc pot solicita eliberarea unor acte de identitate simple, fără CIP.

Legea adoptată de Parlament prevede modificarea mai multor acte normative referitoare la evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români, în sensul asigurării condiţiilor necesare pentru ca titularul unui document electronic să se autentifice on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice – bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie.

De asemenea, se instituie o excepţie de la regula eliberării actului de identitate începând cu vârsta de 14 ani. Astfel, opţional, numai la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali se poate elibera o carte de identitate simplă sau o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.

Cei care nu doresc o carte de identitate electronică pot opta pentru eliberarea unui act de identitate simplu, care nu va conține niciun CIP, scrie Agerpres.

Cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate va avea următoarele termene de valabilitate:

  • 2 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
  • 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • 10 ani după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.

Conform proiectului adoptat de Parlament, cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate: la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.

Camera Deputaţilor este for decizional, iar actul normativ va merge la președintele Klaus Iohannis, pentru promulgare.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza