Trei dintre cele mai circulate artere din Cluj-Napoca ar putea fi închise timp de un an, pentru realizarea metroului

by admin

Asociația Pro Infrastructură a analizat ce presupune construcția metroului în Cluj-Napoca. Reprezentanții Asociației au vorbit despre impactul pe care acest proiect îl va avea asupra cetățenilor, dar și despre provocările tehnice cu care se va confrunta constructorul.

„Săptămâna trecută s-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Estimată la peste 6,6 miliarde lei fără TVA, este momentan una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană.

Pe scurt. Vorbim de metrou „ușor”, nu „greu” (cum avem în Capitală). Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria- Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști”, au explicat reprezentanții API pe rețelele de socializare.

Potrivit celor de Pro Infrastructură, doar prima fază a proiectului este finanțată din PNRR. Pentru restul investiției, Primăria Cluj-Napoca va trebui să găsească surse de finanțare. De asemenea, avertizează reprezentanții Asociației, termenele de execuție prevăzute în studiul de fezabilitate cel mai probabil nu vor fi respectate.

„Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai.

Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria- Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite „Faza 1”, vedeți harta. Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.

Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026. Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR).

Metroul clujean este „ușor”, trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în Capitală: Siemens Inspiro la Sofia pe M3, respectiv Bombardier Movia la București pe M5. Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde”, au mai scris reprezentanții API.

Cei de la Pro Infrastructură au vorbit și despre impactul pe care construcția metroului îl va avea asupra clujenilor. Cel mai important efect: închiderea circulației auto pe trei dintre cele mai circulate străzi din Cluj-Napoca.

„Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale.

Sperăm să avem noroc de un antreprenor puternic, serios și flexibil în negociere (i se cere să semneze contractul pe tot proiectul cu finanțare asigurată doar pe sfert) care va face față provocărilor financiare dar și tehnice, centrul orașului fiind sit arheologic de grupa A, plin de clădiri inestimabile pe un sol instabil, în zona Piața Mărăști fiind un masiv de sare în subteran.

Le dorim succes responsabililor Primăriei Cluj-Napoca în implementarea proiectului și le cerem să deruleze urgent licitațiile pentru exproprieri și supervizare, apoi să vină rapid cu avizele și autorizațiile. Solicităm companiei de transport public să gândească modele de transport eficiente pe durata lucrărilor, iar ulterior să coordoneze traseele de suprafață învechite, datând din celălalt regim, cu noua rută subterană”, este concluzia reprezentanților Asociației Pro Infrastructură.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza