Tratamente pentru copiii cu ADHD validate științific de un grup de cercetători din Cluj

by Gustiuc Madalina

Un studiu clinic complex, care a demonstrat științific eficiența psihoterapiei, a farmacoterapiei (atomoxetină), precum și a combinației dintre acestea în cazul tulburării de deficit de atenție și hiperactivitate la copii (ADHD) a fost efectuat de un grup de cercetători de la UBB, in colaborare cu specialiști din cadrul UMF „Iuliu Hațieganu” și din cadrul unor universități internaționale de referință – Queen’s University din Canada și Universitatea din Köln din Germania.

Studiul a implicat 59 de participanți cu vârste între 6 și 9 ani care au avut un diagnostic de ADHD, participanții fiind repartizați aleatoriu în trei grupuri experimentale. Unul dintre grupuri a primit tratamentul farmacologic (atomoxetină), al doilea a primit 16 ședințe de psihoterapie CBT/REBT, iar al treilea grup a primit ambele intervenții combinate (în paralel). Autorii studiului au analizat, pentru prima dată comparativ efectele celor trei tipuri de terapie asupra simptomelor ADHD, așa cum sunt acestea raportate de clinicieni, părinți și profesori.

Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul academic Cognitive Therapy and Research.

„În principiu toate tratamentele au fost eficiente, cu o tendință de eficiență mai mare pentru varianta combinată, mai ales în cazul simptomelor raportate de părinți. În plus, toate cele trei intervenții au fost eficiente atunci când au fost comparate datele pre- și post-intervenție, având efecte medii spre mari. Așadar, adaptarea protocolului de intervenție personalizată, dincolo de nevoile pacienților (familiei lor), trebuie să țină cont de preferințele pacienților (familiei lor) și de accesibilitate serviciilor. În concluzie, aș recomanda în primul rând intervenția combinată, dar și celelalte tratamente au funcții clinice importante și pot fi utilizate în sine, în funcție de preferința pacienților (familiei lor) și a serviciilor disponibile. Din păcate, un număr mare de pacienți cu ADHD nu are acces la tratamente, iar dintre cei care le accesează doar un număr mic are acces la tratamente validate științific. Protocoalele validate aici favorizează accesul la tratamente validate științific pentru ADHD, dintre care unele noi”, afirmă prof. univ. dr. Daniel David, coordonatorul proiectului.

De asemenea, este primul studiu de acest tip mai general (comparația psihoterapie vs. farmacoterapie pentru ADHD) care nu a fost realizat în țările vestice, contribuind la o mai largă generalizare a cunoștințelor legate de ADHD în cadrul unor culturi diferite, fiind și primul studiu clinic controlat care a inclus și o componentă de terapie prin realitate virtuală în cadrul intervenției psihologice pentru copii cu ADHD, prin raportare la farmacoterapie.

Studiul a fost realizat în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), împreună cu colaboratori din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” și din cadrul unor universități internaționale de referință – Queen’s University din Canada și Universitatea din Köln din Germania.



Te-ar putea interesa si

Comenteaza