Programul ”Stories on Stage” derulat de UBB Cluj-Napoca a atras zeci de studenți de la universități de prestigiu din Europa pentru a împărtăși poveștile jurnaliștilor într-un mod inedit

by Christian Suciu

Poveștile tulburătoare, abuzurile și provocările cu care confruntă jurnaliștii în zonele de criză au prins viață la Facultatea de Litere din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca unde tineri studenți din Germania, Polonia, Cehia, și chiar Vietnam au urcat pe scenă pentru a reda publicului o latură mai puțin cunoscută a profesiei de jurnalist, una marcată de compromisuri, teamă și tăcere. 

Programul Erasmus ”Stories on Stage” a îmbinat arta și jurnalismul în scopul unui apel de conștientizare a dificultăților cu cu care se confruntă jurnaliștii aflați în zonele de criză. Astfel, cinci echipe numărând peste 50 studenți au pus în scenă creați originale inspirate din cazuri reale ale presei internaționale precum cele ale publiciștilor Jedrej Morawiecki, Jamal Khashoggi sau Maria Ressa, jurnaliști supuși unor tentative de intimidare și acțiuni de cenzură pentru alegerea de a-și respecta datoria și a proteja libertatea de exprimare.

FOTO:

”Cred că este un program foarte important foarte important și există  multe aspecte ce țin de importanța acestuia, unul dintre acestea fiind libertatea de exprimare. Dacă ne uităm în lume vom vedea regimuri autocrate ce încearcă sa submineze libertatea presei, nu doar în Rusia ci de pildă chiar și în Statele Unite dacă ar fi sa ne luăm după unele show-uri anulate recent. În toata lumea sunt probleme legate de libertatea de exprimare iar acest lucru reprezintă un subiect de interes pentru studenți astfel că am avut cazuri reale prezentate aici.”, a declarat Prof. Dr. Gunter Süß, profesor în cadrul Departamentului de Comunicare din cadrul Universității de Științe Aplicate Mittweida.

Scopul programului aflat la cea de-a doua ediție l-a reprezentat creșterea nivelului de conștientizare în rândul tinerilor asupra provocărilor, riscurilor și a situațiilor de abuz la care sunt expuși jurnaliștii în scopul influențării procesului publicistic de către diverse entități sau grupuri de interes precum și dezvoltarea abilităților de comunicare expresivă, lucru în echipă și coordonare între participanți . În cadrul proiectului, participanțiii au avut la dispoziție 3 zile pentru a se documenta și pentru a pune în scenă un moment artistic inspirat din cazuri reale ale unor jurnaliști ce s-au confruntat cu situații de intimidare, cenzură sau imixtiune din sfera politică în activitatea lor.

Training-ul s-a desfășurat sub coordonarea profesorilor Oana Ometa, lector în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării și Camelia Curuțiu-Zoicaș, lector la Facultatea de Teatru și Film din Cluj-Napoca.

”Acest proiect și-a propus sa abordeze interdisciplinar problematica libertății presei prin intermediul cazurilor documentate de studenți. Cred ca au luat cunoștință de ceea ce se petrece de fapt în întreaga lume în legătură cu cenzura, cazurile de abuzuri, hartuirea jurnaliștilor dar și cazurile mai grave precum moartea jurnaliștilor. Practic încercăm să educăm publicul tânăr, având printre participanți studenți de la jurnalism dar și de la teatru,  dar și să-i apropiem de viețile jurnaliștilor și de ceea ce înseamnă de fapt salvarea democrației adică salvarea profesiei de jurnalist”, a declarat coordonatoarea proiectului, Oana Ometa privind scopul proiectului multicultural derulat de Universitatea Babeș-Bolyai.

Numeroși participanți s-au arătat receptivi la provocarea acestui proiect și au mărturisit că prin implicarea în activitățile din cadrul proiectului aceștia și-au format impresii și perspective în ce privește profesia de jurnalist și semnificația acestui rol în procesul informării publicului și în protejarea valorilor democratice.

”Am încercat să ne concentrăm pe faptul că în majoritatea timpului jurnaliștii sunt lăsați singuri în fața provocărilor pe care le intampina.Ei nu au cui sa se adreseze iar noi ca societate ne așteptam ca ei să meargă în zone de război sau în situații de criza, să fie în linia întâi însă nu multi le acorda atenție din punct de vedere uman. Și ei sunt la fel de vulnerabili ca noi și sunt nevoiți să-și înfrunte temerile, probleme stresante și traumele iar noi am vrut sa scoatem la lumină acest lucru.”, a declarat Janek Nawrath, student la Universitatea de Științe Aplicate Mittweida și participant în cadrul proiectului.

”Cred că acest proiect a reprezentat o experiență importantă pentru mine fiindcă și eu îmi doresc sa devin o jurnalistă. În prezent studiez jurnalismul la Universitatea din Lodz. Întotdeauna este bine pentru oameni să rămână conștienți de care este scopul căruia și-au dedicat viața dar și consecințele ce pot avea astfel de decizii.  Trebuie să respectăm ceea ce reprezintă jurnaliștii și problemele pe care ei le întâmpina, este important ceea ce se ascunde în spatele lor”, a declarat Julia, participantă în cadrul proiectului de la Universitatea din Lodz.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza