În perioada 20–22 mai 2025, un număr de 6.017 elevi de clasa a IV-a din județul Cluj vor participa la Evaluarea Națională, sesiunea mai 2025. Această evaluare este organizată conform calendarului oficial aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr. 6595/4.09.2024, fiind parte din procesul de monitorizare a parcursului școlar al elevilor.
Repartizarea elevilor:
- 4.328 de elevi provin din mediul urban
- 1.689 de elevi sunt din mediul rural
La nivelul municipiului Cluj-Napoca, Evaluarea Națională va fi susținută de 3.227 elevi, dintre care:
- 2.943 elevi frecventează unități de învățământ preuniversitar de stat
- 284 elevi sunt înscriși în unități private
Calendarul probelor:
- Marți, 20 mai 2025 – proba scrisă la Limbă și comunicare – Limba română (sau Limba română pentru minorități naționale)
- Miercuri, 21 mai 2025 – proba scrisă la Matematică și științe ale naturii
- Joi, 22 mai 2025 – proba scrisă la Limbă și comunicare – Limba maternă, dedicată elevilor care învață în limbile minorităților naționale
Desfășurarea probelor
Fiecare probă are o durată de 60 de minute, cronometrați după finalizarea distribuirii subiectelor către elevi. Testările se desfășoară în sălile de clasă obișnuite, în timpul orelor de curs, în funcție de programul fiecărei unități de învățământ.
Probele sunt administrate de către învățătorii claselor a IV-a, alături de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă. Acesta are rolul de a asigura corectitudinea și buna desfășurare a procesului de evaluare.
Rezultate cu scop formativ, nu competitiv
Rezultatele obținute nu se afișează și nu se trec în catalog, ci sunt comunicate individual fiecărui elev și părinților săi. Ele au un caracter diagnostic și formativ, fiind utilizate pentru întocmirea planurilor individualizate de învățare, în funcție de nivelul de dezvoltare al competențelor fiecărui copil.
Evaluările vizează în principal:
- Înțelegerea textului scris în limba română sau maternă
- Competențele matematice și de explorare a mediului (științe ale naturii)
Această etapă de evaluare are rolul de a oferi o imagine de ansamblu asupra progresului elevilor și de a sprijini procesul educațional prin măsuri personalizate de sprijin și dezvoltare.