(P) Ce anvelope durează cel mai mult? De ce să alegeți brandurile de top

by Oana Spiru

Ce anvelope durează cel mai mult? Cu unele anvelope puteți ajunge aproape de 50.000 km, cu altele doar la 30.000. De ce depinde acest lucru și ce mărci ar trebui să căutați? Răspundem la aceste întrebări mult prea frecvente și extrem de importante pentru șoferi.

Deși pentru mulți șoferi anvelopele sunt doar un element în plus, iar atunci când vine vorba de alegerea lor tind să opteze pentru cea mai ieftină variantă, adevărul este că calitatea anvelopelor face o diferență substanțială atunci când vine vorba de a oferi siguranță în diferite condiții, atât pe asfalt uscat, cât și pe asfalt alunecos.

Calitatea unei anvelope depinde de mulți factori care trebuie luați în considerare atunci când alegem o anvelopă și care vor fi influențați de rutina noastră de condus și de zona în care conducem. A trăi într-un climat uscat sau temperat nu este același lucru cu a trăi într-o regiune în care zăpada este frecventă sau temperaturile sunt extreme.

De aceea, Organizația Consumatorilor și Utilizatorilor (OCU) din Spania a luat în considerare următorii parametri în următorul clasament al celor mai bune anvelope:

– Durata de viață a anvelopelor

– Conținutul de HAP (hidrocarburi aromatice policiclice)

– Zgomot la rulare

– Comportamentul pe șosea (pe uscat și pe ud, pe linii drepte și în curbe)

– Grip

– Stabilitate

– Distanța de frânare

– Influența asupra consumului de combustibil

Pentru întocmirea raportului, OCU a luat în considerare mai multe dimensiuni de anvelope, astfel încât clasamentul se bazează pe media rezultatelor obținute în cadrul diferitelor teste efectuate pe toate tipurile de anvelope, atât cele destinate vehiculelor mici, cât și cele proiectate pentru turism, off-road sau chiar pentru uz sportiv.

Cele mai bune anvelope de vară

Potrivit OCU, care a analizat peste 20 de mărci de anvelope, acordându-le punctaje de la 0 la 100, printre cele mai bune anvelope sunt Continental (63 de puncte) – locul 1, la egalitate cu Dunlop, Bridgestone (60 de puncte) sau Michelin (57 de puncte), toate situate în primele opt mărci.

Cele mai bune anvelope de iarnă

Anvelopa de iarnă are o bandă de rulare și un tip de cauciuc conceput pentru a se lipi de zăpadă și poate înlocui lanțurile tradiționale. Cu toate acestea, este suficient de versatilă pentru a fi utilizată și în alte condiții, deși se comportă cel mai bine la temperaturi foarte scăzute și în prezența ploii sau a zăpezii. De asemenea, este cu aproximativ 10% mai scumpă decât anvelopele de vară și durează mai puțin dacă este folosită în condiții de căldură.

Potrivit raportului OCU, cea mai bună marcă de anvelope de iarnă este Continental, urmată de Dunlop și Michelin.

Anvelopele care durează cel mai mult

Durabilitatea unei anvelope variază foarte mult. Înainte de a le cumpăra, vă puteți întreba cât timp vor rezista anvelopele pe care vă gândiți să le montați pe mașina dumneavoastră. Și puteți afla într-o oarecare măsură, precum și cu aproximație, ce anvelope vor dura cel mai mult timp prin compararea anvelopelor, dar mai întâi trebuie să înțelegeți câteva concepte fundamentale.

Numărul de kilometri pe care îi va rezista o anvelopă depinde de calitatea cauciucului, dar și de condițiile meteo și de modul în care vă utilizați mașina. Între game, adică între o gamă de bază și o gamă superioară, poate exista o diferență de trei ori mai mare în ceea ce privește durabilitatea.

Cea mai mare uzură a anvelopei se înregistrează pe banda de rulare, care este partea anvelopei care menține contactul cu drumul. Această parte este alcătuită dintr-un strat gros de cauciuc cu un model de bandă de rulare, special conceput pentru a canaliza apa departe de anvelopă. Sarcina sa este de a menține aderența la drum și de a rezista la uzură și la agresiunile externe.

Anvelopele care durează cel mai mult sunt cele care au această parte, banda de rulare, realizată dintr-un compus dur. Ca regulă generală, compușii tari oferă mai puțină aderență, dar mai multă rezistență; compușii moi, pe de altă parte, oferă de obicei mai multă aderență cu mai puțină rezistență. Și de aceea, a priori, compușii moi vor dura mai puțin. Dar aceasta este o întrebare care trebuie explorată mai departe.

Cauciucurile utilizate la fabricarea anvelopelor provin – în proporție de aproximativ 30% – din Hevea Brasiliensis, sub formă de cauciuc natural, precum și din hidrocarburi, sub formă de cauciuc sintetic. Cele mai comune tipuri de cauciuc utilizate la fabricarea anvelopelor sunt cauciucul natural (NR), polibutadiena (BR), stiren-butadiena (SBR) și poliizoprenul sintetic (IR). Iar cea mai frecventă matrice de cauciuc este copolimerul stiren-butadienă (SBR).

Prin urmare, ne vom concentra asupra clasamentului anvelopelor care rezistă cel mai bine la trecerea kilometrilor, o analiză realizată de OCU pe baza unor sondaje periodice efectuate în rândul a aproape 44.000 de șoferi belgieni, spanioli, italieni și portughezi, care acoperă întrebări precum obiceiurile de utilizare, mărcile considerate cele mai fiabile și cele care generează cel mai mare grad de satisfacție.

Se constată că 73% dintre schimburile de anvelope se datorează uzurii, în timp ce 17% își schimbă anvelopele ca măsură preventivă sau de siguranță, fără a aștepta ca uzura să devină necesară. Restul de 10% sunt nevoiți să înlocuiască anvelopele în urma unui accident, a unui defect sau a unei defecțiuni.

În urma acelorași date OCU, am constatat că anvelopele care durează cel mai mult, cele Michelin, au permis utilizatorilor lor să parcurgă în medie aproape 47.000 de kilometri. Cele care au rezistat cel mai puțin, începând cu anvelopele Nangkang, au ajuns la o medie de aproximativ 33.300 de kilometri. O diferență de nu mai puțin de 14.000 km în medie.

Anvelopele Bridgestone au avut o medie de 43.421 de kilometri, iar cele Continental de 42.803 kilometri.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza