(P) Muzeul Pop-up Generația Millennials ajunge în Iulius Mall Cluj

by Oana Spiru

Programul expozițional este un proiect inițiat de Asociația ESCU, în parteneriat cu grupul IULIUS, cu un format itinerant ce va avea loc în Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie), Timișoara (Iulius Town, 5-14 noiembrie) și Suceava (Iulius Mall, 19-28 noiembrie). Expoziția a debutat în Iași, la începutul lunii octombrie (Iulius Mall, 8-17 octombrie).

Muzeul temporar aduce în atenția publicului generația Y, cunoscută sub denumirea populară de Millennials, sau „Peter Pan”, posibil cea mai analizată și disputată categorie demografică din prezent, și este organizat sub forma unui ansamblu artistic contemporan ce recreează scene din experiențele iconice, gusturile culturale, senzațiile, obiectele și amintirile care aparțin copiilor născuți în perioada 1980-1995. Vizitatorii pot explora, în 3 expoziții distincte, care vor avea loc până pe 28 noiembrie 2021, în trei orașe din țară (Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava) fragmente din identitatea acestei generații, prin lentila subiectivă a unor repere culturale importante. Expoziția a debutat în Iulius Mall Iași, la începutul lunii octombrie.

Trecând printr-o capsulă a ultimilor 30 de ani, de la avansul tehnologic la care am fost prim-martori, la Michael Jordan, Backstreet Boys, jocurile copilăriei și desenele de la Cartoon Network, la felul în care era școala percepută sau viața socială a începutului de secol, ne uităm retrospectiv la oameni și figuri iconice, muzică, momente culturale și limbaj, la mișcările și ideile care au format și definit „zeitgeistul” acestei generații în blugi, care a crescut și s-a format într-o lume în continuă schimbare și nuanțare.

Conceptul expozițional este gândit ca desfășurare prin diferite camere tematice interactive, care vor include o colecţie de instalaţii, construcții decorative și colecții de memorabilia ce recompun pasaje definitorii din adolescența milenialilor, limbajul, dar și personajele cheie care au fascinat copilăria puștilor, ajunși acum adulți, ce și-au trăit o bună bucată din viață în tranziția dintre era în „analog” și cea „digitală”.

Abordând experienţe universale ale generaţiei millennials, combinând arta şi creativitatea, muzeul construiește un mediu interactiv, jucăuș şi nostalgic pentru vizitatorii de toate vârstele. Camerele și elementele din muzeu reprezintă fundalul perfect pentru a deveni un spațiu instagramabil și distractiv pentru toată familia. Aceste construcții vor fi denumite, pe rând – „Tunelul timpului”, „Supereroii”, „Camera Nostalgiei – La Școală”, „Camera Joc și Joacă”, „Camera Pop Culture”, „Camera Disco-Bairam” și „Camera Primelor Iubiri”.

De la toate formațiile de muzică pop cu fete și băieți, la nebunia stroboscoapelor de la concertele de rave și electro, la „Singur Acasă”, la „Sailor Moon”, „Scarry Movies” și „American Pie”, „Blink 182”, „Dexter’s Laboratory”, până la toate cărțile, revistele cu abțibilduri, casetele și, mai apoi, CD-urile piratate pe care le cumpărau de la colț de stradă, toate definesc milenialii. Știau versurile și replicile din filme pe dinafară, trăiau prin ele și cunoșteau toate poveștile și celebritățile. Au trecut de la viniluri, VHS-uri, la dischete, casete, CD-uri, mp3-uri, mp4-uri, la cloud-uri. Purtau tricouri cu formațiile preferate, își făceau tatuaje temporare, colecționau revistele cult ale timpurilor – Popcorn, Bravo, își lipeau toate posterele prin dormitoare, scriau melodiile pe caietele dictando, țineau oracole – cele mai prețioase culegeri cu secrete ale adolescenței. Acestea sunt doar câteva din simbolurile culturii pop pentru cei care și-au petrecut adolescența în mijlocul anilor ’90-2000, o generaţie de învingători, de visători, de “first-timers”.

Reprezentând 25% din populația lumii, Generația Y a primit denumirea de Millennials, după ce autorii William Strauss și Neil Howe au folosit acest cuvânt în 1987, cam pe când copiii născuți în 1982 intrau la grădiniță, iar mass-media începuse să identifice potențiala lor legătura cu zorii noului mileniu. 9 din 10 mileniali trăiesc în economii emergente, fiind cel mai urbanizat grup de adulţi tineri din istorie, iar în momentul de față au ajuns să reprezinte până la 35% din forţa de muncă din lume și sunt cea mai educată generație de pe glob. Muzeul regrupează o colecție de referințe comune și marcatori dintr-un mediu cultural fantastic de viu și bogat al ultimilor decenii, prin care rezonează cel mai mult milenialii.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza