Industria HoReCa încearcă să iasă din impas. Turismul leisure și solidaritatea, soluțiile propuse pentru reinventare

by Cezar Leizeriuc

În contextul pandemiei Covid-19, domeniul HoReCa rămâne în continuare unul dintre cele mai afectate, iar soluția pare să fie… reinventarea. Adunați pe platforma Inizio, antreprenorii au avut ocazia să-și spună ofurile și să abordeze perspective noi de evoluție în ceea ce privește hotelurile și unitățile de cazare, reinventarea pe timp de criză a bucătăriei și a restaurantelor, dar și implementarea sistemelor de prevenție și protecție concepute pentru HoReCa.

Industria hotelieră nu se află într-un moment deloc prielnic. Managerii de hoteluri spun că situația se prezintă la fel de dramatic precum în restaurante, numărul clienților a scăzut drastic pe timp de pandemie.

“Cred că suntem ca un boxer, în genunchi, arbitrul numără și a ajuns deja la 8. Mai are puțin și suntem knock-out. Unii dintre noi ne vom reveni din pumni, alții vor rămâne la podea, iar alții așteaptă ajutorul doctorului sau maseurului din colț, de undeva, să îl resusciteze. Situația este dramatică și am încercat să descriu în câteva cuvinte unde ne aflăm în acest moment. A fost un an extrem de complicat pentru fiecare dintre noi. Resursele pe care unii le aveau la dispoziție s-au terminat și singurul lucru care le poate da speranță este ca pandemia asta se va finaliza odată cu măsurile de vaccinare și cu avansul medical. În rest, suntem în corzi”, a explicat Călin Ile, Președinte FIHR și Director General IBIS Timișoara.

În cadrul dezbaterii s-a insistat asupra nevoii ca în Cluj-Napoca să crească turismul leisure. O soluție care ar putea veni în ajutorul turismului bussiness, aflat acum la pământ.

“Cred că în Cluj chiar este nevoie să crească un pic și produsul de turism leasure, deoarece Clujul este o piață dominată de turismul de business. Trebuie să facem ceva pentru ca acest oraș să atragă turismul leisure. Pentru aceasta e nevoie de un produs care să atragă. Nu ne putem baza doar pe perioada de festivaluri și evenimente sportive. Ele nu sunt un motor care să genereze un venit atât de mare care să asigure tuturor traiul. Trebuie să avem o politică comună de dezvoltare a produsului turistic leisure pe Cluj-Napoca. Pentru aceasta avem nevoie de sprijinul autorităților locale”, a precizat General Manager Hampton by Hilton, Cluj, Zsolt Torjai.

Și Ștefan Balaur, COO Continental Hotels România, susține că turismul leisure este o variantă mai bună în acest moment: “Cred că destinațiile de leisure vor fi primele care se vor ridica în viitorul imediat. Turismul de business își va reveni mult mai greu și nevoia de reinventare este urgentă. Trebuie, de aceea, să ne reorientăm spre nevoia oamenilor de a călători din plăcere, deci spre turismul. Va mai dura mult timp până vom avea din nou destinații de business care reprezentau înainte de criză mai mult de jumătate din turismul din România, să nu uităm”.

Pentru reinventarea HoReCa e nevoie însă și de solidaritate din partea opiniei publice, consideră directorul general IBIS: “Unii ne compătimesc, alții ne blamează. Solidaritatea ar trebuie să existe mai strâns între noi și clienții noștri. Responsabilitatea este de ambele părți. Relația se va regla în timp printr-o comunicare mai bună cu clienții. E un blocaj și oamenii stau în așteptare. Lumea are nevoie de călătorii, dar nu își manifestă nevoia din teamă. Deși suntem la pământ, ne vom reveni într-o formă mai bună”, crede Călin Ile.

Cei din industria ospitalității susțin că s-au trezit în fața unei adevărate provocări: “Consumatorul și-a schimbat obiceiul cu mâncare mai multă, vor cât mai multe calorii pe timp de criză. Trebuie o strategie pe termen scurt, să îi atragi, să îi aduci în restaurante. Eu mi-am deschis restaurant pe timp de criză, toată lumea mi-a spus că nu sunt întreg la minte. A mers bine câteva luni, dar după aceea a căzut total. Pe partea de delivery nu sunt cel mai bucuros, prin această modalitate nu poți interacționa cu clientul. Un risotto nu poate ajunge la o adresă și cald și cremos după 40 de minute de stat în trafic”, spune chef restaurant Atelier, București, Cezar Munteanu.

Consumatorii și-au schimbat percepția, iar managerii de restaurante au încercat să se adapteze, dar spun că bucătăria nu poate fi reinventată în totalitate.

“S-a schimbat situația complet, înainte meniul era creat în funcție de sezon. Noi, din 14 martie 2020 până în acest moment, am fost deschiși doar 20 de zile. Inițial am fost într-o perioadă de așteptare și speram să se întâmple ceva să deschidem, să revenim din mai, iunie. Am încercat să ne reinventăm, însă partea de delivery nu e cea mai bună soluție. Noi am creat un concept, astfel încât oamenii să vină să își ia produsul acasă. Am ales două zile pe săptâmână cu pick-up de la noi. Începusem din luna septembrie cu două produse: pâine și tiramisu. Apoi, pe listă, s-au adunat în total 15-16 produse” , povestește chef Roland Suciu, restaurant Baracca, Cluj.

De cealaltă parte, producătorii de dezinfectanți spun că și eu fost afectați de blocarea activității din HoReCa.

“Cred că în momentul de față nu este important cum prevenim răspândirea virusurilor, ci cum promovăm că facem acest lucru. Eforturile celor care lucrează în restaurante, hoteluri, baruri, firme de catering, deși s-au investit sume mari, de mii de euro în prevenție, deciziile administrative au făcut astfel încât măsurile de protecție să fie folosite în zadar”, a încheiat Development manager Hygenium România, Constantin Danciu.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza