Asociația Pro Infrastructură despre metroul din Cluj-Napoca: „Momentul în care pălăvrăgeala politică se lovește de realitate”

by admin

Asociația Pro Infrastructură a analizat situația proiectului metroului ușor din Cluj-Napoca, după ce Primăria municipiului a suspendat licitația pe motiv că valoarea estimată a lucrărilor este prea mică. Potrivit celor de la API, măsura este una corectă, dar nu suficientă, în condițiile în care responsabilii din Guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici.

„Metroul ușor din Cluj, suspendat. În 22 august ar fi trebuit să aflăm ofertanții după două amânări succesive în 2022. În schimb, primăria a suspendat licitația motivând că a primit scrisori de la constructori care se plâng că valoarea estimată totală de 1,35 miliarde euro nu ajunge. Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR.

Metroul e cu două ordine de magnitudine peste orice alt proiect local de genul asfaltări de bulevarde. Într-adevăr, prețurile materialelor de construcții au crescut masiv în ultimii câțiva ani și dacă mai mulți antreprenori serioși dau semnale clare că nu se pot încadra, atunci suspendarea procedurii de achiziție este măsura corectă.

Dar nicidecum nu este suficientă. Responsabilii din guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici – dacă vor o pot face în 2-3 săptămâni. Mai mult, ofertele trebuie depuse în octombrie cel mai târziu, constructorii transmițând indirect că ar vrea să participe și au oferte (aproape) pregătite, atât timp cât spun că prețul estimat este prea mic”, au explicat reprezentanții Asociației.

În cazul în care Executivul întârzie cu actualizarea indicatorilor tehnico-economici, proiectul riscă să piardă finanțarea din PNRR. 

„În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie- februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023, dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse. Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni „de grație”, după care ai pierdut finanțarea.

Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie”, au mai transmis reprezentanții API.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza