Testarea standardizată – un predictor relevant pentru rezultatele ulterioare la examene ale elevilor

by Oana Spiru

La simulările pentru Evaluarea Națională, rezultatele de anul acesta sunt mai slabe decât cele de anul trecut,  mai mult de jumătate dintre elevi au luat note sub 5 la matematică. Rezultatele arată că se impune, astfel, o reflectare serioasă asupra modului în care evaluăm cunoștințele și abilitățile elevilor.

În acest context, Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu pune sub lupă evaluarea în sistemul educațional românesc, odată cu lansarea cărții “Testarea Standardizată în Educație”, ce a apărut la Editura Humanitas și este deja disponibilă în librăriile editurii din toată țara. Cartea a fost prezentată public și la Cluj-Napoca, în cadrul unei dezbateri la care, alături de autor, a participat Prof. Univ. Dr. Daniel David, Rector la Universitatea Babeș-Bolyai.

„Prin testarea standardizată, avem posibilitatea unui control mai riguros asupra gradului de dificultate al testelor. O evaluare obiectivă și clară este esențială pentru a oferi tuturor elevilor șansa de a-și demonstra cunoștințele și abilitățile în mod echitabil. Scopul meu, prin redactarea acestei cărți, este să prezint o perspectivă echilibrată, care să acopere o lacună în informațiile relevante despre testarea standardizată, un subiect de actualitate și deosebit de important”, spune Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu.

Cartea își propune să deschidă drumul către o abordare mai eficientă și echitabilă în evaluarea cunoștințelor elevilor și să prezinte o perspectivă echilibrată asupra testării standardizate în educație, făcând acest subiect mai accesibil și mai ușor de înțeles pentru toată lumea.

„În domeniul abordat de această carte, știința face tot mai greu față pseudoștiinței și simțului comun. Oamenii, în vârtejul dorinței de a-și vedea vocea ascultată, exagerează și nu mai știu când să tacă reflexiv: la modul eronat considerăm că, fiind oameni toți, ne pricepem la oameni și la comportamentul lor, și toți știm cum ar trebui făcută educația, doar am trecut prin asta și/sau avem copii care trec. Când nu iese cum dorim în evaluare/testare, metoda este proastă, nu noi avem ceva de îmbunătățit în ceea ce ne privește. Oamenii nu mai știu când să pună întrebări experților sau cum să formuleze opinii informate”, spune Prof. Univ. Dr. Daniel David.

Testarea standardizată reprezintă o soluție potențială pentru multe din carențele sistemului actual de evaluare în educație și poate oferi un instrument obiectiv și clar pentru măsurarea nivelului de pregătire al elevilor. Mai mult decât atât, acest tip de evaluare poate fi un predictor relevant pentru rezultatele ulterioare la examenele naționale. Testele standardizate sunt însoțite de rapoarte standardizate, elaborate într-un mod accesibil, astfel încât atât copilul, cât și părintele să înțeleagă semnificația notei primite și ce acțiuni pot fi întreprinse pentru a obține o notă mai bună în viitor.

Conform unui raport publicat acum câțiva ani de Ministerul Educației, un profesor din mediul gimnazial își dedică în medie 16 ore pe săptămână activităților legate de evaluare, cum ar fi conceperea, administrarea și corectarea testelor, precum și acordarea de feedback. Această cifră reprezintă mai mult de o treime din timpul săptămânal al profesorilor la clasă. În ce măsură această alocare a timpului poate fi considerată rațională, concluzionând că aceste ore ar putea fi mai bine folosite pentru a dezvolta abilitățile profesorului și pentru a dedica mai mult timp activităților educaționale, în detrimentul procesului de evaluare.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza