Suferi de anxietate socială? Webinarii, podcasturi şi recomandări din partea psihologului

by Gustiuc Madalina

Timpul posomorât de afară, grijile sau problemele care parcă nu mai au sfârşit, orele în şir petrecute în faţa calculatorului sau lipsa de comunicare cu cei din jur ar putea favoriza problemele de sănătate mintală. În perioada pandemiei devenim mai predispuşi la acestea, iar consecinţele pot fi extrem de neplăcute. Câţiva psihologi oferă sprijin pentru cei aflaţi în această situaţie şi organizează diferite webinarii şi podcasturi.

“Proiectul nostru se numește În spatele imaginii și are drept scop oferirea de psihoeducație pentru anxietatea socială. Am plecat de la ideea de a merge în spatele miturilor și a informațiilor parțiale care circulă în mediul online. Oamenii au nevoie de explicații pentru problemele lor, iar informațiile mai ușor accesibile țin de psihologia de simț comun sau de perspective non-științifice. Acestea pot să facă mai mult rău, ori direct, înrăutățind simptomele deja existente, ori indirect, ținând persoanele care suferă ocupate, împiedicându-le să caute activ un tratament într-adevăr util. Noi ne propunem să aducem alternative științifice, cu urmări benefice dovedite – atât pe termen lung, cât și pe termen scurt. Scopul este oferirea de psihoeducație printr-o gamă de activități prin care oamenii primesc informații teoretice, dar și practice cu privire la aspectele psihologice”, au menţionat organizatorii, Psi8imal Cluj-Napoca.

Aceste webinarii reprezintă oportunități de a înțelege ce este anxietatea socială (I), care sunt posibilele consecințe ale netratării acesteia (II) și care sunt soluțiile pe care oamenii le pot accesa (III). Totodată, sunt ocazii de a adresa întrebări unor psihologi și psihoterapeuți care pot îndruma oamenii către soluții mai practice sau către ajutor de specialitate. Alte oportunități sau modalități de a oferi psihoeducație pe care le-au creat organizatorii în cadrul proiectului sunt podcastul înregistrat alături de Diana Nechita (disponibil la https://psi8imal.ro/mituri-podcast11), exercițiile de ”shame attack” sau „atacul rușinii” (disponibile aici: https://www.facebook.com/psi8imal/photos/pcb.759442931317663/759441467984476) și câteva articole de blog.

“Am derulat până acum două dintre webinarii, iar al treilea va fi sâmbătă la ora 18.00. La fiecare dintre primele două au urmărit în direct circa 100 de persoane, dar înregistrările de atunci au rămas disponibile online și vizualizările au depășit pragul de 1000. Cele mai bune recomandări sunt specifice, în funcție de capacitatea și nevoile fiecărei persoane. La webinarul de sâmbătă vom oferi unele soluții generale, dar nepersonalizate pentru a oferi o direcție”, au adăugat organizatorii.

Cele mai importante recomandări din partea psihoterapeutului Ionuţ Milea:

  • 1. Știm că e posibil să vă simțiți ciudat sau să considerați că ceva nu e în ordine cu dvs. Totuși, aproximativ una din cinci persoane are simptome de anxietate. Gândiți-vă că este o experiență comună celor mai mulți oameni.
  • 2. Dacă evitați activități importante în public sau aveți un disconfort major să le derulați în fața altora sau a unor situații în care vă simțiți evaluată performanța, vă recomandăm să contactați un specialist. În perioada de pandemie mulți terapeuți lucrează online, astfel că poate fi de oriunde.
  • 3. Știm deja că evitarea este comportamentul cel mai frecvent în anxietăți. Încercați să vă expuneți în situații sociale cu miză mai mică (Ex. solicitați indicații pe stradă, cereți ajutor unui angajat în supermarket), urmând apoi să vă expuneți în situații din ce în ce mai relevante.
  • 4. Păstrați așteptări și scopuri realiste și treptate. Lucrurile nu pot să iasă perfect din prima și este mai bine să facem puțin decât să nu facem nimic. Munții se mută piatră cu piatră.
  • 5. În situația de pandemie, rămâneți conectați cu ceilalți și continuați să comunicați cu ei. Organizați întâlniri sau faceți activități de grup, chiar dacă sunt online. Încercați să comunicați cât de natural (adică în condiții similare celor față în față) cu persoane noi. De pildă, lăsați camera deschisă în timpul cursurilor sau ședințelor și comandați mâncare și telefonic, nu doar prin aplicație.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza