Educația sexuală – materia la care rămânem corigenți în fiecare an

by admin

Sunt ani de zile de când în România se discută despre introducerea educației sexuale în școli. Dar în timp ce adulții fac dezbateri și își țin teorii unii altora, copiii trec direct la partea practică. Aproape un sfert (23%) dintre mamele sub 18 ani din Uniunea Europeană trăiesc în România, ţară care ocupă primul loc la acest capitol, în rândul statelor membre: datele Eurostat arată că numai în 2018, 8.621 de fete au devenit mame înainte de vârsta majoratului (10-17 ani), iar 725 dintre ele s-au aflat în această situaţie înainte de a împlini 15 ani, arată o anchetă sociologică realizată de Salvaţi Copiii România.  Practic, de ani de zile facem dezbateri pe subiect, dar la examenul final constatam ca nu am luat nota de trecere.

”Nu este o falsă problemă debutul vieții sexuale la vârste minore în România. Este o practică, iar noi ca adulți suntem responsabili să educăm acești copii. Educația sexuală este precum matematica, engleza, chimia sau alte materii. Ea îi pregătește real pentru viață mai ales pe fete să nu devină victime ale abuzului sexual. Din această cauză ar trebui ca educația sexuală să fie predată în școli de oameni care au această competență. Nu aș lăsa-o la mâna dirigintelui sau a unui profesor care predă o anumită materie. Nu aș lasa-o nici la alegerea școlii sau la alegerea părintelui”, spune Cristina Grigore, directorul Fundației Părinți din România.

Elevii recunosc că ar fi utilă o astfel de materie, dar de cele mai multe ori adulții sunt cei care o evită. Fie din pudism, fie din motive religioase sau pur și simplu din faptul că nu înțeleg importanța subiectului, cei din urmă reușesc să fie suficient de vocali încât să amâne luarea unei decizii de mai bine de 10 ani.

“Noi suntem de părere că este nevoie de educație sexuală în școli, deoarece chiar dacă în momentul de față există voluntari sau studenți care vin în școală și își prezintă cumva părerile, și îi ajută pe elevi să realizeze cât de important este să conștientizeze ce urmează să se întâmple în viața lor. Ar trebui să existe o astfel de oră măcar o dată pe săptămână, deoarece sunt foarte multe cazuri în care fete de 13-14 ani rămân însărcinate pentru că nu știu la ce se expun. Poate nici în familie nu discută subiectul”, spune președintele Consiliului Județean al elevilor din Cluj, Andreea Chiorean.

“Foarte mulți părinți refuză să-și lase copiii la ore de educație sexuală, mai ales părinții cu orientări religioase de diferite culte. Nu i-am văzut pe acești oameni să refuze tehnologia sau beneficiile dezvoltării. Este necesar ca Ministerul Educației să pună în dezbatere publică decizia aceasta. Să creeze metodologia, să aibă programă școlară, personal adecvat, să înceapă de undeva. De 10 ani participăm la astfel de discuții și nu se concretizează absolut nimic”, subliniază Cristina Grigore.

De altfel, copiii sunt cei mai dornici ca subiectul să fie tranșat, iar pentru asta au și niște propuneri.

“Educația sexuală poate fi introdusă în orarul nostru săptămânal. Uneori se mai discută despre acest subiect la orele de dirigenție, dar nu cred că e suficient. Cel mai indicat ar fi ca acele ore să fie susținute de oameni specializați în domeniu sau psihologi. Materia ar trebui adoptată după vârstă, adică prezentările să fie mai explicite pentru cei care sunt la liceu și adaptate pentru cei de la clase mai mici, axate pe igienă, pe corpul uman, pe drepturile copilului” , explică Vlad, vicepreședintele Consiliului Județean al Elevilor Cluj.

În 2020, noțiunea de “educație sexuală” a fost înlocuită, în lege, cu cea de “educație sanitară”. Dar în cele din urmă președintele Klaus Iohannis a cerut Parlamentului să reexamineze legea care a produs această schimbare și prin care s-a introdus, de altfel, și obligativitatea unui acord scris al părinților pentru introducerea în programe a acestei materii.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza