Bărboși în slujba comunității. Cum au reușit câțiva tineri nonconformiști să creeze o comunitate cu peste 500 de voluntari

by admin

Despre Beard Brothers a auzit deja toată țara. Sunt una dintre cele mai puternice ONG-uri din zona Clujului, deși au pornit în 2013 ca un grup de inițiativă format din 7 băieți cu barbă și tatuaje. Așa și-au ales și numele, deși nu aveau pe atunci speranțe că vor putea schimba mare lucru. După 6 ani, timp în care au crescut, ca Făt-Frumos, cât alții 10, Cornel Hoza, președintele Beard Brothers e mai hotărât ca niciodată să facă lucruri bune pentru comunitate.

„Nu cred că există vreo țară sau vreun loc în lumea asta unde statul reușește să îndeplinească toate nevoile. De asta este nevoie de ONG-uri și implicarea autorităților civile. Este păcat când vezi că nu sunt condițiile necesare atunci când ai nevoie de o ambulanță, iar atunci ne-am decis să ne implicăm”, mărturisește Cornel.

Organizează evenimente și campanii pentru cauze nobile

După prima lună, cei 7 ”magnifici” cu barbă erau deja 30 și în formula aceasta au rămas. Trei ani mai târziu au făcut divizia „The Sisterhood” și au crescut la 60 de membri, la care se adaugă în prezent peste 500 de voluntari. Familia „bărboșilor” e acum o întreagă comunitate. ”După recrutări avem undeva la 180 de persoane înscrise pentru interviuri. Nu suntem condiționați de un anumit număr. Când mai avem nevoie de oameni, noi facem anunt. Fiecare își pune la bătaie timpul și experiența lui. Cea mai importantă resursă a organizației este resursa umană”, spune Cornel.

La început le-a fost un pic mai greu. „Nu e ceva obișnuit să vezi un bărbos cu tatuaje care să vină să strângă bani pentru cauze nobile. În timp am demonstrat că putem face lucruri, iar comunitatea a sărit în ajutorul nostru. Eu cred că s-au schimbat mentalitățile. Dovada concretă este că avem peste 500 de voluntari. Am reușit să deschidem și filiale prin țară, ceea ce e un lucru îmbucurător. Generațiile astea tinere care vin sunt tot mai atrase de zona aceasta”, declară președintele Asociației.

Cea mai mare realizare a lor de până acum a fost cumpărarea primei ambulanțe SMURD pentru Inspectoratul pentru Situații de Urgență Cluj. În aproximativ 7-8 luni au strâns suma de 120.000 de euro. Dacă lucrurile vor funcționa așa cum trebuie, speră ca la finalul lunii iunie să achiziționeze cea de-a doua ambulanță. Strâng bani prin petreceri caritabile, campionate de poker sau clasicele campanii online. Orice inițiativă care poate aduna comunitatea în jurul unei idei e pusă în practică.

„Prima noastră campanie a fost strângerea de haine. Pe atunci nu aveam nicio formă legală și nici experiență. Cum era perioada Crăciunului, am îndemnat oamenii să nu arunce hainele și să ni le dea nouă. A doua a fost la fel, dar pe lângă haine am strâns alimente și lemne pentru foc, în satul Bărboși, așa se numește. Abia la a treia campanie ne-am făcut organizație și atunci am strâns bani pentru un băiețel care suferea de cancer. Am reușit să strângem 3.000 de euro la momentul respectiv. În campania următoare am cumpărat un microbuz adaptat pentru grădinița cu nevoi speciale din Cluj. După aceea am cumpărat Beard Mobile. Acesta este primul serviciu din România care oferă transport gratuit persoanelor cu dizabilități. În momentul de față avem două mașini. Ele fac cam 150-200 km pe zi. Paint the Future constă în faptul că am fost la Spitalul de copii și am renovat etajul 2 complet. Am cumpărat aparatură medicală pentru secția de chirurgie plastică din Cluj unde se tratează oamenii cu arsuri, în valoare de 30.000 de euro. De asemenea, am cumpărat aparatură și la Centrul de Transfuzii. Focusul principal este să cumpărăm cea de-a doua ambulanță. Din toamnă ne dorim împreună cu AHS (Asociașia Hans Spalinger Cluj) și Walking Man, să achiziționăm prima ambulanță socială care va avea trei servicii integrate: cabinet medical, cabinet de servicii sociale și juridice. Aceasta va merge în zonele unde oamenii nu au acces la astfel de servicii, iar totul va fi gratuit!”, povestește Cornel.

„Am început să ne raportăm la barbă ca stare de spirit și nu ca aspect fizic”

Cel mai interesant lucru este că reușesc să adune 10 organizații studențești pe lângă Asociația lor. De altfel, se disting în peisajul ONG-urilor tocmai prin faptul că se adresează tinerilor și au renunțat la sobrietatea și mesajele clasice utilizate în campaniile umanitare. Ei sunt tineri, energici, fac petreceri, conduc motociclete și participă la festivaluri. Aștia sunt ei și din asta încearcă să facă bani pentru cauzele lor. Primul eveniment va fi „College Party”, sâmbătă la Colina, în aer liber. Pe 14 va avea loc „Dance for Life” în parteneriat cu Partidul Kiss FM. În 16 iunie vor face un campionat de poker unde pot să participe toți iubitorii, atât experimentați, cât și amatori. Pe 21 vor organiza un concert „BB Strage Master”, unde vor veni 7 trupe care au renunțat la onorariul lor ca să vină să cânte pentru scopul <<bărboșilor>>, iar pe 29 la Cluj Arena are loc petrecerea techno, The Rooftop unde vor veni 8 Dj și vor fi amplasate două scene. Dacă lucrurile merg bine, la sfârșitul lunii vor achita banii pentru cea de-a doua ambulanță.

„Sunt un om simplu în primul rând. M-am săturat de-a lungul vieții să văd că lucrurile nu se întâmplă. Nu consider că am făcut nimic extraordinar. Consider că voluntariatul ar trebui să devină o normalitate. În afară de șoferul de pe Beard Mobile, nimeni nu este plătit în organizație. Pur si simplu toată lumea face treaba asta de dragul comunității. Nu am niciun regret. Chiar dacă au fost lucruri care nu au mers neapărat cum am vrut, până la urmă le-am dus la bun sfârșit”, susține Cornel.

Ambulanța socială este unul dintre proiectele lor pe termen lung. Totodată, își doresc proiecte cât mai sustenabile. Și ele apar de la sine, din nevoile celorlalți.

„Mereu am încercat de-a lungul timpul ca fiecare proiect să fie mai mare decât precedentul”, încheie Cornel.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza